vegan mealpreppen | snel en gezond | tips en info | vanfood

Havermout met koekjessmaak

Havermout met koekjessmaak

De eerste dagen zitten erop. We hebben de kathedraal bezocht in Beauvais en gewandeld met onze hond Eddie langs stromende beekjes in de omgeving. Doordat we actiever zijn dan normaal en in de buitenlucht leven, merken we dat we meer trek hebben dan normaal. Een voedzaam en goed vullend ontbijt is daarom ook geen overbodige luxe. Eén ontbijt wat we graag eten op dit soort dagen is een lekker havermoutontbijt. 

Havermout met plantaardige melk

De basis van het ontbijt is havermout met een een van de vele soorten plantaardige melk.
Ik gebruik voor het ontbijt eigenlijk altijd 40 gram havermout. Hierdoor weet ik dat ik niet in één keer meer calorieën en koolhydraten binnen krijg dan nodig.
In de Carrefour waar ik geweest ben was er weinig keuze in de soorten havermout. De enige havermout die ik kon vinden was van Quaker. De eigen merken in Nederland zijn vaak goedkoper en qua smaak zit er weinig tot geen verschil in.

Havermout met koekjessmaak       Havermout met koekjessmaak

Ik maak mijn havermout bijna altijd met plantaardige melk. Door te variëren wordt de smaak ook iedere keer anders. Een enkele keer maak ik mijn havermout met water, als ik minder calorieën binnen wil krijgen. Dan vind ik de smaak alleen wel veel minder. Het toevoegen van plantaardige melk doe ik altijd op gevoel.
Verschillende soorten plantaardige melk die een heerlijke smaak hebben zijn bijvoorbeeld:
– Sojamelk met vanillesmaak
– Amandelmelk
– Kokosmelk
– Sojamelk

Gelukkig heb je nu veel meer soorten plantaardige melk. Voor ieder wat wils dus. Zelf hou ik meer van de wat meer romige melken. Rijstmelk is bijvoorbeeld wat wateriger.
Voor de chocoladeliefhebber bestaat er ook nog amandel-chocolademelk, sojachocolademelk etcetera.

Havermout met koekjessmaak

Smaakmakers

De havermout kan je op smaak maken met verschillende producten. Wat ik altijd toevoeg aan de havermout is een appel. Ik kies vaak een wat stevigere en knapperige appel. Er zijn namelijk ook appels die wat zachter en meliger kunnen worden.
Ik vind het lekker om de appel gelijk mee te koken met de havermout zodat hij lekker warm wordt.  Ander fruit voeg ik liever later toe als een soort topping. Hierdoor ziet mijn ontbijt er ook feestelijk uit.

Denk naast vers fruit bijvoorbeeld ook aan het toevoegen van lekkere rozijnen, superfoods, kruiden maar ook blokjes pure chocolade die dan gaan smelten. De combinatie van appel, rozijnen en kaneel is bijvoorbeeld ook heerlijk.

De laatste week ben ik gaan experimenteren met het gebruiken van een kruidenmix voor koek en speculaas. Heerlijk! Tijdens het bereiden word je neus al geprikkeld door de geur van verse speculaasjes in de oven.

Wil je gezond eten en letten op de calorieën? Kijk dan goed wat je door de havermout doet en wat je gebruikt als topping. Ook al gebruik je maar een kleine handje rozijnen, de calorieën lopen wel op! Kruiden kan je gelukkig onbeperkt gebruiken.

Havermout met koekjessmaak

Voedingswaarden

De havermout die ik heb gemaakt is bereid met sojamelk met vanillesmaak, appel en speculaas en koekkruiden. Daarna heb ik er nog vers fruit overheen gedaan als topping.

Havermout met koekjessmaak

 

 

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *