Veel mensen die beginnen met een veganistisch eetpatroon hebben moeite met het vinden van lekker en gezond vegan broodbeleg. Toch hoeft het niet moeilijk en duur te zijn! Waarschijnlijk heb je zelfs al veel geschikte ingrediënten in huis waarvan je misschien niet eens wist dat het veganistisch is! Heb je wat meer tijd? Dan kan je ook zelf lekker broodbeleg maken. In deze blog vind je inspiratie voor vegan broodbeleg.

Groenten op brood

Als broodbeleg kan je prima groenten gebruiken! Zo kan je jouw boterham beleggen met avocado met een beetje peper en zout (en eventueel chilivlokken). Ook een boterham met tomaat en een beetje suiker of mayolijn en peper en zout is heerlijk! In veel lunchgelegenheden vind je brood met geroosterde groenten. Een boterham met veganistische kaas en komkommer of paprika of augurkjes kan ook een goede optie zijn. Met veganistische kaas kan je ook nog eens een “ouderwetse” tosti maken.

Fruit op brood

Je kan de boterham ook beleggen met fruit. Denk aan plakjes banaan met een beetje kaneel en suiker, eventueel op een laagje pindakaas. Of in de lente en zomer met plakjes aardbei. Appel en banaan zijn zeer geschikt als “tosti” beleg. Twee boterhammen met daartussen appel of banaan, even in het tostiapparaat en je hebt een heerlijke lunch of een heerlijk ontbijt. Zo krijg je meteen jouw vitamines binnen.

Vegan broodbeleg in de supermarkt

Ook in de supermarkt kan je lekker kant-en-klaar broodbeleg kopen. Denk aan pindakaas of andere notenpasta’s, appelstroop en jam (let op dat er geen gelatine in zit). Ook gemengde hagelslag van goedkopere merken is net als pure hagelslag vaak veganistisch. In de koeling vind je hartige veganistische producten zoals hummus en muhammara. De laatste jaren zijn er steeds meer veganistische patés bijgekomen en potjes beleg gemaakt met verschillende soorten groenten.

Zelf aan de slag met vegan broodbeleg

Er zijn ook veel verschillende recepten te vinden voor vegan broodbeleg. Zelf hummus maken is simpel en leuk. Je hebt hier kikkererwten voor nodig en je kan de hummus iedere keer een ander smaakje geven met andere ingrediënten. Met tofu kan je scrambled tofu maken. Deze scrambled tofu breng je op smaak met bijvoorbeeld kerriepoeder. Een paar frisse plakjes komkommer en je hebt een heerlijk eiwitrijk broodbeleg. Dit zijn slechts enkele van de vele soorten broodbeleg die je zelf kan maken.